Mocowanie siedzeń i pasów
Potwierdzenie spełnienia przez pojazd wymagań, o których mowa w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych
Potwierdzenie dla mocowania siedzeń i kotwiczenia pasów bezpieczeństwa oraz przystosowania pojazdu do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich – co należy wiedzieć
Zgodnie z §9a, §9b, §9d, §9f, §9g, §9h oraz §9j rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego został umocowany do wykonywania badań wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14, 17 lub 80 ONZ, spełnienia wymagań technicznych określonych w załączniku nr 7a rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, spełnienia wymagań, o których mowa w pkt 1-3 dodatku 3 załącznika XI do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającego ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów.
Powyższe dotyczy następujących przypadków:
- §9a ww. rozporządzenia – w samochodzie osobowym o rodzaju nadwozia AB, AC, AF i w samochodzie specjalnym o rodzaju nadwozia BB o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony wprowadzono zmiany polegające na zwiększeniu liczby siedzeń lub dostosowaniu do wymagań jak dla samochodów ciężarowych;
- §9b ww. rozporządzenia – w samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) i w samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BA oraz BB wprowadzono zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń;
- §9d ww. rozporządzenia – w samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) i w samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB wprowadzono zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń, powodujące zmianę rodzaju pojazdu na autobus;
- §9f ww. rozporządzenia – w samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) o nadwoziu rodzaju BA oraz BB wprowadzono zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń lub zmianie położenia siedzeń, powodujące zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny;
- §9g ww. rozporządzenia – w autobusie wprowadzono zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń,
- 9h ww. rozporządzenia – w samochodzie osobowym (kategorii M1) o rodzaju nadwozia AF, AC lub w samochodzie ciężarowym (kategorii N1 i N2) wprowadzono zmiany konstrukcyjne polegające na przystosowaniu pojazdu do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich;
- 9j ww. rozporządzenia – w samochodzie osobowym i specjalnym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony wprowadzono zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń lub zmianie położenia siedzeń.
Wymagania w zakresie warunków technicznych
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 r. w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko.
Gdzie można uzyskać dodatkowe informacje w przedmiotowym zakresie?
W przypadku pytań dotyczących przedmiotowego zagadnienia, dodatkowe informacje można uzyskać korzystając z adresu poczty elektronicznej: skp@tdt.gov.pl.