Rodzaje urządzeń
Kontenery BK1, BK2
Kontener BK1:
|
Kontener BK2 (kontener zakryty):
|
W celu ułatwienia użytkownikom przyjęcia pod dozór, a producentom produkcji kontenerów typu BK1 i BK2, przeznaczonych do transportu luzem towarów niebezpiecznych, Transportowy Dozór Techniczny poniżej przedstawia podstawowe informacje dotyczące trybu postępowania oraz minimalnego zakresu dokumentacji, wymaganego dla nowych i używanych kontenerów.
Minimalny zakres wymaganych dokumentów dla kontenerów typu BK1 i BK2, przeznaczonych do transportu towarów niebezpiecznych według Umowy ADR oraz Regulaminu RID
-
- Przedsiębiorca zamierzający rozpocząć produkcję kontenerów typu BK1 lub BK2 powinien uzyskać uprawnienie Transportowego Dozoru Technicznego. W tym celu na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o dozorze technicznym , wytwarzający kontenery w/w typu powinien posiadać uprawnienie do ich wytwarzania nadane w formie decyzji administracyjnej przez Transportowy Dozór Techniczny. Uprawnienie takie wydaje na wniosek przedsiębiorcy Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, po przeprowadzeniu postępowania, w wyniku którego zostanie sprawdzone, czy przedsiębiorca spełnia wymagania określone w art. 9 ust. 2 w/w ustawy, w zakresie przewidzianym dla danego uprawnienia, a w szczególności:
- wdrożył właściwą technologię wytwarzania,
- posiada urządzenia zapewniające wytwarzanie zgodnie z tą technologią,
- zatrudnia pracowników o odpowiednich kwalifikacjach,
- posiada zorganizowaną kontrolę jakości,
- ma możliwość przeprowadzania badań niszczących i nieniszczących wytwarzanych urządzeń, we własnym laboratorium lub laboratorium uznanym przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego.
Stosowanie procesów spawalniczych w czynnościach objętych uprawnieniem wymaga wcześniejszego uzyskania w TDT uznania technologii spawania (WPQR) w zakresie odpowiadającym zakresowi uprawnienia, zatrudnienia spawaczy o odpowiednich kwalifikacjach, potwierdzonych przez TDT na zgodność z normami PN-EN ISO 9606-1:2017 (dotyczy stali) oraz PN-EN ISO 9606-2:2007 (dotyczy aluminium) oraz zapewnienia właściwej kontroli jakości połączeń spawanych.
- W zakresie dokumentacji, badań oraz dokumentów dotyczących nowych kontenerów typu BK1 i BK2 do przewozu luzem towarów niebezpiecznych obowiązują wymagania określone w dziale 6.11 Umowy ADR oraz Regulaminie RID, a wytyczne w zakresie projektowana, budowy i badań zawarte są w normie PN ISO 1496-4 „Kontenery ładunkowe serii 1 – Wymagania i metody badań – Kontenery bezciśnieniowe do ładunków stałych luzem”. Przed przystąpieniem do produkcji kontenerów typu BK1 i BK2, wytwórca powinien złożyć w TDT w Warszawie dokumentację techniczną w co najmniej 2 egzemplarzach celem jej zatwierdzenia dla wykonania prototypu. Dokumentacja techniczna powinna zawierać co najmniej:
- rysunek zestawieniowy;
- rysunki konstrukcyjne;
- wymagania dotyczące wytrzymałości kontenera podane w PN-ISO 1496-4,
- wymagane wytrzymałości naroży kontenera zgodne z PN-ISO 1496-4 oraz ISO 1161 uwzględniające strefy wzmocnienia lub płyty wzmacniające ochraniające okolice naroży zaczepowych górnych (jeżeli występują);
- konstrukcja podstawy;
- konstrukcja czołowa;
- konstrukcja boczna;
- informacje dotyczące ściany;
- informacje dotyczące otworów:
- drzwiowe,
- naładunkowe,
- wyładunkowe,
- system zabezpieczający ryglowanie zamknięcia kontenera;
- urządzenia ryglujące zdejmowany dach lub każdą sekcję zdejmowanego maksymalną masę brutto kontenera (kilogramy i funty) zgodnie z PN-ISO 668;
- dopuszczalne obciążenie przy piętrzeniu przy 1,8 g (kilogramy i funty);
- obciążenie w czasie próby sztywności poprzecznej (kilogramy i funty);
- wytrzymałość ściany czołowej, gdy ściany czołowe są zaprojektowane na obciążenie mniejsze lub większe od 0,4 maksymalnej dopuszczalnej masy ładunku, to jest 0,4 P;
- wytrzymałość ściany bocznej, gdy ściany boczne są zaprojektowane na obciążenie mniejsze lub większe od 0,6 maksymalnej dopuszczalnej masy ładunkowej, to jest 0,6 P;
- wzór tabliczki uznania kontenera za bezpieczny (zgodny z CSC),
- rozmieszczenie i lokalizacja kodów (kod wielkości i typu), znaków identyfikacyjnych i znaków eksploatacyjnych na kontenerze (zgodnie z normą PN-EN ISO 6346,
- kod wielkości,
- kod typu,
- kod właściciela (trzy litery),
- identyfikator kategorii wyposażenia (jedna litera),
- numer seryjny (sześć cyfr),
- cyfra samokontroli (jedna cyfra),
- maksymalna masa brutto i tary (w kilogramach (kg) i funtach (lb)),
- znak ostrzegawczy o niebezpieczeństwie porażenia elektrycznego od góry,
- znak wysokości dla kontenera o wysokości większej niż 2,6 m (8ft 6 in),
- wykaz towarów niebezpiecznych z podaniem nr UN, prawidłowej nazwy przewozowej, klasy, kodu klasyfikacyjnego, grupy pakowania wg ADR / RID / ADN, które mogą być przewożone w kontenerze.
Na rysunku zestawieniowym wymienionym w pkt 2 niniejszej informacji powinny być podane co najmniej:
- wszystkie wymiary konieczne do sprawdzenia obliczeń,
- wymiary zewnętrzne kontenera (wykonanego zgodnie z PN-ISO 1496-4) oraz dopuszczalne tolerancje tych wymiarów zgodnie z podanymi w PN-ISO 668,
- wymiary wewnętrzne kontenera zgodnie z ustaleniami podanymi w PN-ISO 1496-4,
- gatunki materiałów elementów kontenera wraz z odpowiednimi normami materiałowymi i przedmiotowymi,
- normy przedmiotowe na elementy znormalizowane,
- współczynniki wytrzymałościowe złączy spajanych i zakres badań nieniszczących tych złączy,
- wymiary i rozmieszczenie lub zasady rozmieszczenia złączy spajanych,
- wymagania w zakresie obróbki cieplnej (o ile jest wymagana),
- specjalne wymagania dotyczące wytwarzania i badań,
- wymiary i rozmieszczenie elementów konstrukcyjnych służących do zamocowania kontenera do podwozia pojazdu drogowego, kolejowego lub statku w żegludze śródlądowej oraz sposób mocowania (w przypadku połączeń śrubowych należy podać momenty dokręcenia śrub),
- miejsce umieszczenia tabliczki identyfikacyjnej.
- Przedsiębiorca zamierzający rozpocząć produkcję kontenerów typu BK1 lub BK2 powinien uzyskać uprawnienie Transportowego Dozoru Technicznego. W tym celu na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o dozorze technicznym , wytwarzający kontenery w/w typu powinien posiadać uprawnienie do ich wytwarzania nadane w formie decyzji administracyjnej przez Transportowy Dozór Techniczny. Uprawnienie takie wydaje na wniosek przedsiębiorcy Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, po przeprowadzeniu postępowania, w wyniku którego zostanie sprawdzone, czy przedsiębiorca spełnia wymagania określone w art. 9 ust. 2 w/w ustawy, w zakresie przewidzianym dla danego uprawnienia, a w szczególności:
Transportowy Dozór Techniczny, uzgadniając dokumentację techniczną, określa szczegółowo tryb postępowania w zakresie przeprowadzania badań prototypu jak i badań odbiorczych.
Minimalny zakres wymaganych dokumentów dla używanych kontenerów typu BK1 i BK2, przeznaczonych do transportu towarów niebezpiecznych według Umowy ADR oraz Regulaminu RID
W przypadku kontenerów typu BK1 i BK2 uprzednio eksploatowanych (nie nowych), przed dopuszczeniem kontenera w/w typu do eksploatacji, wnioskodawca (właściciel/użytkownik, importer) zgłasza pisemnie wniosek o określenie warunków przyjęcia pod dozór techniczny urządzenia, do właściwego terenowo Oddziału Terenowego TDT, w celu przyjęcia pod dozór techniczny tego urządzenia.
Do wniosku, o którym mowa powyżej, eksploatujący dołącza dwa egzemplarze dokumentacji co najmniej w zakresie minimalnym – zob. Dokumentacja do wniosku o dopuszczenie do dalszej eksploatacji obecnie używanych kontenerów do przewozu luzem typu BK1/BK2.
Wnioski
Do pobrania
- Dokumentacja do wniosku o dopuszczenie do dalszej eksploatacji obecnie używanych kontenerów do przewozu luzem typu BK1/BK2
- Wniosek o rejestrację urządzenia technicznego
- Wniosek o przeprowadzenie badań
- Wniosek o sprawdzenie kwalifikacji osób do obsługi i konserwacji urządzeń technicznych
- Wniosek importowy dla urządzeń technicznych
- Informacja o zmianie eksploatującego urządzenie techniczne
- Wniosek o wyrejestrowanie urządzenia