Przejdź do treści Wyszukiwarka Kontakt

Zjeżdżalnie grawitacyjne

Rodzaje urządzeń

Zjeżdżalnie grawitacyjne

Pod dozorem TDT znajdują się wyciągi pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych, czyli urządzenie transportu linowego (UTL) przeznaczone do holowania w górę pojazdów z osobami lub bez nich za pomocą liny, po specjalnym torze bez utraty kontaktu z tym torem.

1. Forma dozoru technicznego i terminy badań okresowych

urządzenie transportu linowegoforma dozoru technicznegotermin badaniarodzaj badania
wyciągi pojazdów zjeżdżalni grawitacyjnych wraz z infrastrukturą toru zjazdowegopełny1 raz w roku: na wiosnę*)badanie okresowe

*) Jeżeli wyciąg jest eksploatowany w okresie zimowym, to badanie należy przeprowadzić również na jesieni.

 

2. Zarejestrowanie urządzenia w TDT

  • Eksploatujący zgłasza urządzenie techniczne w formie pisemnego wniosku do właściwego oddziału terenowego TDT w celu uzyskania decyzji zezwalającej na jego eksploatację. Do wniosku należy załączyć dwa komplety dokumentacji rejestracyjnej dla każdego ze zgłaszanych urządzeń podlegających dozorowi technicznemu, w przypadku urządzeń już eksploatowanych na terenie RP księgę rewizyjną urządzenie wraz z wymaganą dokumentacją (zob. wniosek o rejestrację urządzenia technicznego).
  • Rozpatrzenie wniosku i przystąpienie do badań poprzedzających wydanie decyzji zezwalającej na eksploatację (zob. wniosek o przeprowadzenie badań).
  • Wystawienie przez inspektora TDT protokołu z badania oraz wydanie decyzji zezwalającej na eksploatację dla każdego urządzenia po pozytywnym wyniku badania.
  • Wystawienie rachunku za ww. czynności TDT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 26 listopada 2010 r.  w sprawie wysokości opłat za czynności jednostek dozoru technicznego.

 

3. Dokumentacja techniczna niezbędna do zarejestrowania urządzenia UTL

Przed przystąpieniem do prac związanych z montażem zjeżdżalni grawitacyjnej jej dokumentację techniczną należy uzgodnić w TDT. Zakres dokumentacji powinien być zgodny z obowiązującymi przepisami. W przypadku gdy inne przepisy nie stanowią inaczej, dokumentacja powinna zawierać co najmniej (zawartość dokumentacji należy dostosować do charakterystyki danego urządzenia):

  • informacje ogólne, w tym:
    • nazwę UTL i jego systemu, lokalizację, rok budowy, dane dotyczące producenta oraz montującego,
    • położenie poszczególnych stacji (m n.p.m.),
    • różnicę wysokości (m),
    • długość trasy,
    • liczbę podpór trasowych,
    • średnie pochylenie trasy (%),
    • przepustowość oraz ładowność jednego pojazdu,
    • maksymalną prędkość jazdy (m/s), ilość pojazdów, udźwig oraz liczbę osób,
    • plan sytuacyjny (1: 5000),
    • urządzenia zabezpieczające,
    • rodzaj wprzęgieł,
    • pozostałe dane charakterystyczne dotyczące UTL oraz szczególnych warunków jego eksploatacji;
  • opis trasy UTL, w tym:
    • profil trasy wraz z tabelą profilu,
    • rozstęp toków (m)
    • maksymalne przęsło (m),
    • maksymalną wysokość nad terenem (m),
    • dane dotyczące fundamentów i konstrukcji podpór (opis),
    • dane dotyczące uzbrojenia podpór, określające promienie łożysk liny nośnej, średnicę krążka, materiał wykładziny, ilość krążków na podporach,
    • maksymalny i minimalny nacisk liny na krążek,
    • budowle na trasie;
  • charakterystykę liny:
    • rodzaj, konstrukcję i wymiary nominalne,
    • wytrzymałość materiału drutów,
    • obliczeniowe obciążenie niszczące linę,
    • maksymalną siłę rozciągającą linę,
    • wymagany współczynnik pewności na rozciąganie,
    • obliczenia rzeczywistych współczynników pewności,
    • inne dane charakterystyczne oraz rysunki połączeń i zakończeń lin;
  • dane dotyczące urządzeń napędowych, w tym:
    • schemat kinematyczny z opisem, ze szczególnym uwzględnieniem układu hamulcowego oraz rysunek zestawieniowy mechanizmu,
    • wyniki obliczeń podstawowych wielkości z uwzględnieniem mocy silników i momentów na wałach,
    • schematy elektryczne, schematy układów hydraulicznych i pneumatycznych,
    • uproszczone rysunki budowlane z wrysowanymi urządzeniami napędowymi i głównymi wymiarami,
    • dane dotyczące napędu głównego i awaryjnego oraz, o ile jest to wymagane, ewakuacyjnego i pomocniczego;
  • dane dotyczące urządzeń elektrycznych, w tym:
    • opis techniczny,
    • schematy elektryczne wraz z opisami oznaczeń,
    • schemat główny,
    • schematy zasadnicze sterowania i blokad,
    • schematy obwodów międzystacyjnych,
    • schematy zasadnicze obwodów pomocniczych oraz sygnalizacji stanu i zadziałania,
    • zastosowane środki ochrony przeciwporażeniowej i odgromowe;
  • dane dotyczące urządzeń przewojowych i napinających liny, w tym:
    • rysunek zestawieniowy urządzeń przewojowych z zaznaczeniem obciążeń,
    • rysunek zestawieniowy urządzeń napinających,
    • schemat kinematyczny układu napinającego z zaznaczeniem obciążeń,
    • schemat hydrauliczny układu napinającego z zaznaczeniem obciążeń;
  • dane dotyczące pojazdów, w tym:
    • rysunek zestawieniowy,
    • masę własną, nośność (w kg i osobach),
    • rysunek hamulca pojazdu wraz z opisem,
    • rysunek wprzęgła linowego (aparatu wprzęgłowego) wraz z opisem,
    • opis wyposażenia pojazdu w narzędzia i sprzęt ratowniczy;
  • dokumenty uzupełniające, w tym:
    • instrukcję eksploatacji wyciągu pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnej,
    • program prób i badań UTL,
    • analizę bezpieczeństwa wraz z raportem bezpieczeństwa i wykazem urządzeń bezpieczeństwa UTL, która powinna zawierać zestawienie sytuacji niebezpiecznych mogących stanowić zagrożenie dla osób, rodzaje zagrożeń i ocenę stopnia ich ryzyka, opis środków zastosowanych w projekcie, zapobiegających niebezpiecznym sytuacjom, łącznie z ich uzasadnieniem,
    • instrukcję ewakuacji,
    • deklaracje zgodności WE dla podsystemów i urządzeń bezpieczeństwa, z wyjątkiem UTL wprowadzonych do obrotu przed dniem 1 maja 2004 r.

Dla UTL montowanych w miejscu eksploatacji przekazuje się dodatkowo dokumentację uzupełniającą, która powinna zawierać:

  • opis techniczny urządzenia wraz z planem terenu w odpowiedniej skali;
  • profil wzdłużny w odpowiedniej dla rodzaju UTL skali;
  • przekroje poprzeczne w odpowiedniej dla rodzaju UTL skali;
  • schematy zasilania UTL ze wskazaniem w szczególności: osprzętu, wielkości, rodzaju stosowanych zabezpieczeń, rodzaju i typu przewodów zasilających;
  • poświadczenie prawidłowości montażu i prób przeprowadzonych po montażu, wystawione przez montującego;
  • protokoły pomiarów rezystancji izolacji obwodów elektrycznych, skuteczności ochrony przeciwporażeniowej oraz instalacji odgromowej;
  • protokoły badań, ekspertyzy techniczne, atesty materiałowe, poświadczenia zakładowe;
  • oświadczenie, o którym mowa w art. 57 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

W przypadku zmiany miejsca zainstalowania wymagającego demontażu i ponownego montażu UTL dokumentacja powinna być uaktualniona, z uwzględnieniem warunków miejscowych oraz wymagań przepisów w zakresie budowy i instalowania UTL.

 

4. Warunki dopuszczenia UTL do eksploatacji

W przypadku UTL montowanych po raz pierwszy w miejscu eksploatacji oraz w przypadku zmiany lokalizacji UTL, przed przekazaniem i dopuszczeniem UTL do eksploatacji, montujący wykonuje badania mające na celu potwierdzenie prawidłowego montażu oraz działania elementów, oddzielnie i w ramach kompletnego UTL. Badanie to obejmuje:

  • sprawdzenie dokumentacji powykonawczej i zgodności wykonania z zatwierdzoną przez TDT dokumentacją techniczną;
  • badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu;
  • badanie ruchowe.

Z przeprowadzonego badania UTL, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół, który powinien zawierać stwierdzenie o:

  • zgodności urządzenia z zatwierdzoną dokumentacją;
  • pracy hamulców;
  • pracy urządzeń, które kontrolują prawidłowy wjazd i wyjazd pojazdów, lub urządzeń holujących na i ze stacji;
  • pracy urządzeń elektrycznych;
  • parametrach elementów mechanicznych i elektrycznych;
  • stanie lin, połączeń i zakończeń lin;
  • wynikach badań ruchowych, zawierających szczegółowe informacje dotyczące prędkości ruchu, obciążenia, liczby godzin pracy oraz wyszczególnienie wszystkich usterek, jakie wystąpiły w trakcie badania, z podaniem ich przyczyn i sposobu ich usunięcia;
  • zachowaniu właściwego poziomu bezpieczeństwa eksploatacji.

Badanie odbiorcze TDT obejmuje:

  • sprawdzenie prawidłowości zainstalowania UTL oraz przeznaczenia zgodnie z dokumentacją,
  • przeprowadzenie prób funkcjonowania UTL w zainstalowanej wersji montażowej z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTL, mechanizmy oraz urządzenia zabezpieczające i ochronne działają prawidłowo.

Na podstawie dokumentów oraz protokołu z badania, a także wykazu osób posiadających odpowiednie kwalifikacje do konserwacji i obsługi UTL oraz po badaniu odbiorczym TDT wydaje decyzję zezwalającą na eksploatację UTL.

Pozostałe urządzenia transportu linowego:

Artykuł
należy do kategorii:
Urządzenia podlegające dozorowi technicznemu