Rodzaje urządzeń
Specjalistyczne urządzenia transportu ciągłego
Specjalistyczne urządzenia transportu ciągłego podlegające dozorowi TDT to urządzenia służące do przemieszczania materiałów masowych lub jednostkowych w sposób ciągły, po określonym torze lub trasie, instalowane w ciągach technologicznych portowych baz przeładunkowych lub stanowiące wyposażenie innych stanowisk usytuowanych na terenie przeznaczonym dla prac przeładunkowych i innych czynności wchodzących w zakres obsługi żeglugi morskiej, śródlądowej, transportu kolejowego i drogowego, w tym:
- wyładowarki wagonów,
- wyładowarki okrętowe,
- wywrotnice wagonów,
- ładowarki, w tym okrętowe,
- zwałowarki,
- przenośniki taśmowe podwieszone,
- podajniki,
- przenośniki,
- wyciągi skipowe,
- pneumatyczne urządzenia transportowe dla materiałów masowych luzem.
1. Forma dozoru technicznego i terminy badań
2. Terminy przeglądów konserwacyjnych
3. Zarejestrowanie urządzenia w TDT
- Eksploatujący zgłasza urządzenie techniczne w formie pisemnego wniosku do właściwego oddziału terenowego TDT w celu uzyskania decyzji zezwalającej na jego eksploatację. Do wniosku należy załączyć dwa komplety dokumentacji rejestracyjnej dla każdego ze zgłaszanych urządzeń podlegających dozorowi technicznemu, w przypadku urządzeń już eksploatowanych na terenie RP księgę rewizyjną urządzenie wraz z wymaganą dokumentacją (zob. wniosek o rejestrację urządzenia technicznego).
- Rozpatrzenie wniosku i przystąpienie do badań poprzedzających wydanie decyzji zezwalającej na eksploatację (zob. wniosek o przeprowadzenie badań).
- Wystawienie przez inspektora TDT protokołu z badania oraz wydanie decyzji zezwalającej na eksploatację dla każdego urządzenia po pozytywnym wyniku badania.
- Wystawienie rachunku za ww. czynności TDT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 26 listopada 2010 r. w sprawie wysokości opłat za czynności jednostek dozoru technicznego.
4. Dokumentacja techniczna niezbędna do zarejestrowania urządzenia
Dokumentacja ta powinna zawierać:
- opis techniczny;
- rysunek zestawieniowy;
- schematy: elektryczny, hydrauliczny i pneumatyczny, o ile mają zastosowanie;
- schemat układów cięgnowych w mechanizmach napędowych;
- instrukcję eksploatacji;
- kopie świadectw badania typu dla urządzeń zabezpieczających, o ile ma to zastosowanie;
- dokumentację uzupełniającą, o ile ma to zastosowanie;
- potwierdzenie prawidłowości zainstalowania urządzenia w strefie zagrożonej wybuchem, o ile ma to zastosowanie.
Opis techniczny powinien zawierać nazwę i adres wytwórcy, określenie rodzaju SUT i jego przeznaczenia, typ SUT, numer fabryczny, rok budowy, oznakowanie oraz podstawowe parametry i urządzenia zabezpieczające, o ile mają zastosowanie, w szczególności:
- udźwig,
- wysokość podnoszenia,
- prędkości ruchów roboczych,
- wydajność,
- rodzaj napędu,
- wielkość całkowitej masy SUT,
- ograniczniki ruchów roboczych,
- szczegółowe dane dotyczące urządzeń chwytających,
- dane techniczne cięgien nośnych z określeniem współczynników bezpieczeństwa,
- urządzenia sygnalizacyjne,
- urządzenia łączności,
- ograniczniki obciążenia,
- miejsce i rodzaj sterowania.
W zależności od rodzaju SUT dokumentacja uzupełniająca powinna dodatkowo zawierać dla ciągów technologicznych przeładowczych składających się z urządzeń transportu ciągłego:
- informacje dotyczące opisu działania zintegrowanego systemu uzależnień i blokad urządzeń pracujących w danym ciągu technologicznym przeładunkowym,
- schemat centralnej tablicy informacyjnej ciągu przeładunkowego przedstawiający na bieżąco pracę tego ciągu oraz tablice wskaźników i sygnalizatorów umożliwiające operatorowi orientację w stanach poszczególnych napędów i zespołów, przyczynach wyłączeń awaryjnych oraz obciążeń,
- informacje dotyczące opisu świateł nawigacyjnych w przypadku urządzeń znajdujących się na linii nabrzeża lub ją przekraczających,
- informacje dotyczące opisu świateł ostrzegawczych w przypadku urządzeń uznanych za przeszkody lotnicze;
W przypadku SUT montowanych w miejscu eksploatacji dokumentacja uzupełniająca powinna zawierać również:
- szkic sytuacyjny zmontowanego SUT uwzględniający w szczególności, nieujęte w rysunku zestawieniowym, rzeczywiste odległości SUT od otoczenia, przejścia, dojścia i ewentualne elementy osłonowe;
- schematy zasilania SUT ze wskazaniem w szczególności: osprzętu, wielkości, rodzaju zabezpieczeń, rodzaju i typu przewodów zasilających;
- poświadczenie prawidłowości montażu i przeprowadzonych prób pomontażowych, wystawione przez instalującego;
- protokoły pomiarów rezystancji izolacji obwodów elektrycznych, skuteczności ochrony przeciwporażeniowej oraz instalacji odgromowej;
- protokół odbioru części budowlanej SUT.
5. Przygotowanie do badań
SUT przedstawione do badania odbiorczego powinno być całkowicie zmontowane i przygotowane do eksploatacji, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu SUT, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, instrukcją montażu i instrukcją eksploatacji.
Zgłaszający SUT do badania, o którym mowa w ust. 1, powinien zapewnić bezpieczne warunki pracy, wyposażenie niezbędne do przeprowadzenia badań oraz wykwalifikowaną obsługę urządzenia i niezbędną obsługę techniczną.
6. Warunki uzyskania decyzji zezwalającej na eksploatację
Urządzenie dla którego ustalono formę dozoru technicznego wymaga uzyskania przez eksploatującego decyzji zezwalającej na eksploatację wydanej przez Dyrektora TDT.
Przed pierwszym uruchomieniem urządzenia technicznego inspektor TDT wykonuje następujące czynności:
- sprawdza kompletność i odpowiedniość dokumentacji – wstępnie czynność wykonywana przez inspektora w biurze;
- przeprowadza u eksploatującego badanie, podczas którego:
- identyfikuje SUT, sprawdza jego stan techniczny i oznakowanie;
- sprawdza zgodność wyposażenia z przedłożoną dokumentacją;
- w przypadku SUT montowanych po raz pierwszy w miejscu eksploatacji przeprowadza badania odbiorcze, które ma na celu sprawdzenie, czy montaż i przeznaczenie SUT są zgodne z instrukcją eksploatacji i przepisami o dozorze technicznym, czy napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone na SUT oraz są czytelne i zrozumiałe oraz czy SUT może być przekazane do bezpiecznej eksploatacji.