Rodzaje urządzeń
Zbiorniki LPG/CNG/LNG/H2
Zbiorniki LPG/CNG/LNG/H2 zamontowane w instalacjach zasilania pojazdów i statków żeglugi śródlądowej, napełniane:
- skroplonym gazem węglowodorowym LPG stanowiącym mieszaninę węglowodorów, zwane dalej „zbiornikami LPG”,
- sprężonym gazem ziemnym CNG, zwane dalej „zbiornikami CNG”,
- skroplonym schłodzonym gazem ziemnym LNG, zwane dalej „zbiornikami LNG”,
- wodorem, zwane dalej „zbiornikami wodoru”.
Zbiorniki na gaz skroplony lub sprężony zamontowane w instalacjach grzewczych pojazdów lub statków żeglugi śródlądowej, stosowane:
- w celu ogrzewania:
– kabin pojazdów drogowych, kolejowych lub statków żeglugi śródlądowej,
– przyczep kempingowych oraz turystycznych, - w celu prowadzenia procesów technologicznych.
1. Forma dozoru technicznego i terminy badań
2. Zbiorniki LPG/CNG/LNG/H2 – homologacja
Wszyscy producenci zbiorników LPG, CNG i LNG oraz H2 sprężonego wodoru służących do napędu silników spalinowych w pojazdach, przed wprowadzeniem ich na rynek, są zobowiązani poddać je badaniom, celem uzyskania homologacji, na zgodność z wymaganiami określonymi w następujących dokumentach:
- Regulaminy nr 67 i Regulamin nr 110 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych stanowiące załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r.;
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 79/2009 z dnia 14 stycznia 2009 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych napędzanych wodorem oraz zmieniające dyrektywę 2007/46/WE;
- Regulamin nr 134 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych i ich części w odniesieniu do kwestii bezpieczeństwa związanych z działaniem pojazdów napędzanych wodorem [2019/795].
Na podstawie homologacji TDT przeprowadza u wytwórców krajowych badania odbiorcze zbiorników.
Natomiast wymagania techniczne w zakresie budowy, badań i eksploatacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych, do których należy zaliczyć zbiorniki LPG, CNG i LNG oraz H2 sprężonego wodoru, określone są w rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 20 października 2006 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych.
3. Zarejestrowanie urządzenia w TDT (nie dotyczy zbiorników LPG)
- Eksploatujący zgłasza urządzenie techniczne w formie pisemnego wniosku do właściwego oddziału terenowego TDT. Do wniosku należy załączyć dwa komplety dokumentacji rejestracyjnej dla każdego ze zgłaszanych urządzeń podlegających dozorowi technicznemu, w przypadku urządzeń już eksploatowanych na terenie RP księgę rewizyjną urządzenie wraz z wymaganą dokumentacją (zob. wniosek o rejestrację urządzenia technicznego).
- Rozpatrzenie wniosku i przystąpienie do badań poprzedzających wydanie decyzji zezwalającej na eksploatację (zob. wniosek o przeprowadzenie badań).
- Wystawienie przez inspektora TDT protokołu z badania oraz wydanie decyzji zezwalającej na eksploatację dla każdego urządzenia po pozytywnym wyniku badania.
- Wystawienie rachunku za ww. czynności TDT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 26 listopada 2010 r. w sprawie wysokości opłat za czynności jednostek dozoru technicznego.
4. Dokumentacja techniczna niezbędna do zarejestrowania urządzenia (nie dotyczy zbiorników LPG)
Dokumentacja zbiorników CNG i LNG zamontowanych w układach zasilania pojazdów powinna zawierać:
- opis techniczny zbiornika CNG/LNG zawierający informacje na temat:
– producenta zbiornika,
– typu, numeru fabrycznego, pojemności zbiornika,
– daty produkcji (miesiąc i rok) i okresu jego eksploatacji,
– numeru homologacji,
– ciśnienia roboczego i próbnego,
– wymiarów zbiornika,
- dokumenty dostarczane przez wytwarzającego wraz ze zbiornikiem CNG/LNG, określone w odpowiednich Regulaminach EKG ONZ albo w specyfikacjach technicznych uzgodnionych z TDT,
- rysunek zbiornika (o ile występuje) lub fotografię w przypadku braku rysunku,
- wykaz osprzętu zainstalowanego na zbiorniku CNG/LNG (o ile występuje),
- instrukcję eksploatacji zbiornika CNG/LNG zawierającą wszystkie niezbędne informacje dotyczące zasad bezpiecznej obsługi i konserwacji.
Dokumentacja zbiornika wodoru zamontowanego w instalacji zasilania pojazdu powinna zawierać:
- poświadczenie wytwórcy zbiornika wodoru z jego badania, w przypadku nowych zbiorników montowanych po raz pierwszy w pojeździe informacje na temat:
– producenta zbiornika,
– typu, numeru fabrycznego, pojemności zbiornika,
– daty produkcji (miesiąc i rok) i okresu jego eksploatacji,
– numeru homologacji,
– ciśnienia roboczego i próbnego,
– wymiarów zbiornika,
- dokument potwierdzający, że zbiornik przeszedł z wynikiem pozytywnym badanie hydrauliczne, zgodnie z wymaganiami Załącznika IV Część 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 406/2010 z dnia 26 kwietnia 2010 r.
- poświadczenie producenta pojazdu lub jego upoważnionego przedstawiciela (dealera) o zainstalowaniu i sprawdzeniu instalacji wodorowej zawierające co najmniej:
– typ i numer identyfikacyjny VIN pojazdu,
– potwierdzenie spełnienia przez elementy instalacji wodorowej wymagań określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 79/2009 z dnia 14 stycznia 2009 r. i rozporządzeniu Komisji (UE) nr 406/2010 z dnia 26 kwietnia 2010 r. lub Regulaminie Nr 134 EKG ONZ,
– oświadczenie potwierdzające prawidłowość montażu instalacji wodorowej i zgodność z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
– potwierdzenie przeprowadzenia próby szczelności instalacji wodorowej z wynikiem pozytywnym,
– dane dotyczące zbiornika.
5. Warunki uzyskania decyzji zezwalającej na eksploatację zbiorników LPG/CNG/LNG/H2
Urządzenie, dla którego ustalono formę dozoru technicznego, wymaga uzyskania przez eksploatującego decyzji zezwalającej na eksploatację wydanej przez Dyrektora TDT.
Przed pierwszym uruchomieniem urządzenia technicznego inspektor TDT wykonuje następujące czynności:
- sprawdza kompletność i odpowiedniość dokumentacji – wstępnie czynność wykonywana przez inspektora w biurze;
- przeprowadza badanie podczas którego:
– identyfikuje urządzenie na podstawie przedłożonej dokumentacji i tabliczki fabrycznej (czynność wykonywana w zakładzie przygotowującym zbiorniki LPG, CNG, LNG i wodoru do badań),
– sprawdza zgodność wyposażenia z przedłożoną dokumentacją na miejscu eksploatacji urządzenia (czynność wykonywana w zakładzie przygotowującym zbiorniki LPG, CNG, LNG i wodoru do badań),
– sprawdza stan techniczny urządzenia i jego połączenia z podwoziem pojazdu (czynność wykonywana w zakładzie przygotowującym zbiorniki LPG, CNG, LNG i wodoru do badań),
– sprawdza stan oraz działanie osprzętu zabezpieczającego (o ile występuje) oraz stan zabezpieczeń antykorozyjnych (czynność wykonywana w zakładzie przygotowującym zbiorniki LPG, CNG, LNG i wodoru do badań).
W przypadku pozytywnego wyniku badania odbiorczego, okresowego i doraźnego, inspektor wystawia protokół z badania i decyzję zezwalającą na eksploatację zbiornika LPG, CNG i LNG oraz H2 sprężonego wodoru.
6. Przygotowanie do badań zbiorników LPG/CNG/LNG/H2
Badania zbiorników LPG, CNG, LNG i wodoru zamontowanych w układach zasilania pojazdów są przeprowadzane przez inspektorów TDT w zakładach upoważnionych przez oddziały terenowe TDT do przygotowywania przedmiotowych zbiorników do badań. Zakłady te muszą spełniać odpowiednie wymagania w zakresie warunków lokalowych, wyposażenia i personelu (zob. wykaz zakładów przygotowujących zbiorniki do badań).
7. Zakłady upoważnione do przygotowywania do badań, montażu i demontażu zbiorników
Czynności związane z przygotowywaniem do badań zbiorników na gaz LPG, CNG i LNG oraz H2 sprężonego wodoru, służących do napędu silników spalinowych w pojazdach, mogą być wykonywane przez podmiot gospodarczy, który uzyska stosowne upoważnienia do wykonywania tych czynności z właściwego oddziału terenowego TDT.
8. Badania zbiorników LPG, CNG, LNG i wodoru, zamontowanych w pojazdach, które uczestniczyły w zdarzeniu drogowym (kolizja lub wypadek)
Badania zbiorników LPG, CNG, LNG i wodoru zamontowanych w pojazdach, które uczestniczyły w zdarzeniu drogowych (kolizja lub wypadek) są przeprowadzane przez inspektorów TDT w zakładach upoważnionych przez oddziały terenowe TDT do przygotowywania przedmiotowych zbiorników do badań. Zakłady te muszą spełniać odpowiednie wymagania w zakresie warunków lokalowych, wyposażenia i personelu (zob. wykaz zakładów przygotowujących zbiorniki LPG, CNG, LNG i wodoru do badań).
9. Duplikaty badań zbiorników LPG, CNG, LNG i wodoru
Duplikaty dokumentów (protokołów) z badań i decyzji dla zbiorników na gaz LPG, CNG i LNG oraz wodoru, zamontowanych w układach zasilania pojazdów, produkowanych przez krajowych wytwórców, u których wykonywane są badania odbiorcze oraz w zakładach upoważnionych do wykonywania czynności związanych z przygotowywaniem do badań okresowych i doraźnych ww. zbiorników, wystawiane są przez właściwe oddziały terenowe TDT na podstawie złożonego wniosku (zob. wniosek o wydanie duplikatu protokołu z badania i decyzji dla zbiornika LPG, CNG, LNG i wodoru).
Jednakże dla zbiorników LNG i wodoru, TDT wystawia jedynie duplikaty dokumentów (protokołów) z badań i decyzji dla zbiorników, które poddane zostały badaniom okresowym i doraźnym w zakładach upoważnionych.
Opłata za wydanie duplikatu wynosi 65 zł.
- pełną nazwę firmy (lub imię i nazwisko dla osób fizycznych), adres wraz z kodem, nr NIP (lub PESEL), nr telefonu kontaktowego,
- własnoręczny podpis osoby wnioskującej lub osoby uprawnionej do reprezentowania wnioskującej osoby prawnej, przy czym uprawnienie do reprezentowania osoby prawnej musi być wykazane w stosowny sposób, np. za pomocą wypisu z KRS,
- dane identyfikacyjne zbiornika – producent, numer fabryczny, rok budowy, numer seryjny, pojemność, numer homologacji (powyższe dane można odczytać z tabliczki znamionowej umieszczonej na zbiorniku),
- dowód dokonania opłaty w wysokości 65 zł na konto:
Transportowy Dozór Techniczny
ul. Puławska 125, 02 – 707 Warszawa
Bank Gospodarstwa Krajowego Oddział w Warszawie
Al. Jerozolimskie 7, 00-955 Warszawa
70 1130 1017 0020 1237 5820 0003
z informacją “Opłata dotyczy zbiornika nr fabr. …………….., imię i nazwisko (firma)”.
-
Wniosek o wydanie duplikatu protokołu z badania i decyzji dla zbiornika LPG/CNG/LNG/wodoru znajduje się na końcu niniejszej strony
a) pocztą elektroniczną za pomocą profilu zaufanego (ePUAP) na Transportowy Dozór Techniczny w Warszawie lub
b) pocztą tradycyjną lub kurierem na adres oddziału terenowego TDT, na terenie którego znajduje się producent zbiornika na gaz LPG, CNG, LNG oraz H2 sprężonego wodoru:
- P.P.H. “BORMECH” Sp. z o.o., Charnowo 3, 76-270 Ustka;
- IRENE Agencja Handlowa Import-Export I.J. Radomscy, ul. St. Poznańskiego 24, 76-261 Kobylnica;
- STAKO Sp. z o.o. (dawniej: STAKO Sp. J.), ul. Poznańska 54, 76-200 Słupsk;
- ATIKER (handlowa nazwa Tytan Gaz).
2. Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Katowicach, ul. Cedrowa 8, 40-181 Katowice, tel.: +48 32 793 70 36, e-mail: katowice@tdt.gov.pl w przypadku zbiorników wyprodukowanych przez:
- Grodkowskie Zakłady Wyrobów Metalowych S.A., ul. Wrocławska 59, 49-200 Grodków.
3. Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Warszawie, ul. Puławska 125 (II piętro), 02-707 Warszawa, tel.: +48 22 826 23 16, e-mail: warszawa@tdt.gov.pl w przypadku zbiorników wyprodukowanych przez:
- KMBF KOPEĆ Sp.J. Białostoczek k/Kurian, 15-592 Białystok;
- REMVALDA PL Sp. z o.o. Białostoczek 14; 15-592 Białystok;
- “STARS” T. Urwan, A.S. Marzec Spółka Jawna, ul. Choroszczańska 24, 15-732 Białystok,
- ZAKŁAD PRODUKCYJNY, ul. Toruńska 12a, 26-612 Radom.
- Zakład Usługowo Produkcyjny CHORUS, ul. Niedziałkowskiego 17, 26-600 Radom.
4. Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Lublinie, Al. Wincentego Witosa 1, 20-315 Lublin, tel.: +48 81 745 52 13, e-mail: lublin@tdt.gov.pl w przypadku zbiorników wyprodukowanych przez:
- Atrama Raudondvario pl. 162, 47174 Kaunas, Lietuva (dla zbiorników wyprodukowanych do 2006 roku);
- NZGA Nowogródek (dla zbiorników wyprodukowanych od 2000 do 2001 roku);
- NUOVA GGL S.r.l. VIA BARI 26900 LODI (LO) Włochy (dla zbiorników wyprodukowanych w 2005 roku);
5. Oddział Terenowy TDT w Gdańsku, Zespół Inspektorów w Olsztynie, ul. Szarych Szeregów 7, 10-079 Olsztyn, tel.: +48 58 511 00 80, e-mail: gdansk@tdt.gov.pl w przypadku zbiorników wyprodukowanych przez:
- Atrama Raudondvario pl. 162, 47174 Kaunas, Lietuva (dla zbiorników wyprodukowanych od 2006 roku);.
6. Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Krakowie, ul. Pocieszka 5, 31-408 Kraków, tel.: +48 12 633 10 86, e-mail: krakow@tdt.gov.pl w przypadku zbiorników wyprodukowanych przez:
- Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego „POLMO” Sp. z o.o., ul. J. Korczaka 11, 38-300 Gorlice;
- POLMOCON Sp. z o.o., ul. J. Korczaka 11, 38-300 Gorlice.
Tryb załatwiania sprawy jest zgodny z Kodeksem postępowania administracyjnego – 14 dni.
W przypadku dodatkowych pytań należy kontaktować się z oddziałami terenowymi TDT lub z Wydziałem Techniki TDT (numery telefonów oraz adresy e-mail znajdują się w zakładce „KONTAKT”).
Czynności związane z przygotowywaniem do badań zbiorników na gaz LPG, CNG i LNG oraz H2 sprężonego wodoru, służących do napędu silników spalinowych w pojazdach, mogą być wykonywane przez podmiot gospodarczy, który uzyska stosowne upoważnienia do wykonywania tych czynności z właściwego oddziału terenowego TDT.
Upoważnienie to może uzyskać instalator posiadający świadectwo homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazowego, uzyskane na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2023 r. w sprawie homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu lub zakład montujący instalację w imieniu instalatora posiadającego ww. świadectwo homologacji, do której jest wpisany ww. montujący.
Ponadto, demontaż i montaż zbiorników na gaz LPG, CNG i LNG oraz H2 sprężonego wodoru przedstawianych do badań, może być wykonywany tylko u instalatora lub w jego zakładzie montującym instalację przystosowującą dany typ pojazdu do zasilania gazem w imieniu instalatora, który uzyskał świadectwo homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazowego”
Uwaga! Transportowy Dozór Techniczny dopuszcza możliwość przeprowadzania badań okresowych zbiorników LNG w zakresie rewizji zewnętrznej i próby szczelności (bez demontażu zbiornika/-ów) w zakładzie upoważnionym do przygotowania do badań zbiorników CNG.
W tym celu zakład powinien wystąpić do właściwego oddziału terenowego TDT, który wydał upoważnienie do przygotowania zbiorników CNG do badań, z prośbą o udzielenie zgody na przygotowywanie do badania zbiorników LNG w zakresie rewizji zewnętrznej i próby szczelności. Kierownik Oddziału Terenowego, na podstawie istniejącego upoważnienia oraz po sprawdzeniu zakładu pod kątem posiadanej wiedzy i kompetencji pracowników (z zakresu podstawowych informacji dotyczących tego typu urządzeń) może wydać pisemną zgodę umożliwiającą przygotowywanie do badań okresowych zbiorników LNG.
- Oddział Terenowy Transportowego Dozoru Technicznego z siedzibą w Warszawie, ul. Puławska 125, 02-707 Warszawa
- Oddział Terenowy Transportowego Dozoru Technicznego z siedzibą w Lublinie, Al. Wincentego Witosa 1, 20-315 Lublin
- Oddział Terenowy Transportowego Dozoru Technicznego z siedzibą w Krakowie, ul. Pocieszka 5, 31-408 Kraków
- Oddział Terenowy Transportowego Dozoru Technicznego z siedzibą w Katowicach, ul. Cedrowa 8, 40-181 Katowice
- Oddział Terenowy Transportowego Dozoru Technicznego z siedzibą w Gdańsku, ul. Kętrzyńskiego 24b, 80-376 Gdańsk
- Oddział Terenowy Transportowego Dozoru Technicznego z siedzibą we Wrocławiu, ul. Solskiego 5, 52-401 Wrocław
- Oddział Terenowy Transportowego Dozoru Technicznego z siedzibą w Poznaniu, ul. Grunwaldzka 391, 60-173 Poznań
- Oddział Terenowy Transportowego Dozoru Technicznego z siedzibą w Szczecinie, ul. Firlika 20, 71-637 Szczecin
1. Forma dozoru technicznego i terminy badań
2. Zarejestrowanie urządzenia w TDT
Eksploatujący zgłasza urządzenie techniczne w formie pisemnego wniosku do właściwego oddziału terenowego TDT. Do wniosku należy załączyć dwa komplety dokumentacji rejestracyjnej dla każdego ze zgłaszanych urządzeń podlegających dozorowi technicznemu, w przypadku urządzeń już eksploatowanych na terenie RP księgę rewizyjną urządzenie wraz z wymaganą dokumentacją (zob. wniosek o rejestrację urządzenia technicznego na dole strony).
Rozpatrzenie wniosku i przystąpienie do badań poprzedzających wydanie decyzji zezwalającej na eksploatację (zob. wniosek o przeprowadzenie badań na dole strony).
Wystawienie przez inspektora TDT protokołu z badania oraz wydanie decyzji zezwalającej na eksploatację dla każdego urządzenia po pozytywnym wyniku badania.
Wystawienie rachunku za ww. czynności TDT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 26 listopada 2010 r. w sprawie wysokości opłat za czynności jednostek dozoru technicznego.
3. Dokumentacja techniczna niezbędna do zarejestrowania urządzenia
Dokumentacja zbiorników zamontowanych w instalacjach grzewczych pojazdów lub statków żeglugi śródlądowej powinna zawierać:
- opis techniczny zbiornika zawierający informacje na temat:
– producenta zbiornika,
– typu, numeru fabrycznego, pojemności zbiornika,
– daty produkcji (miesiąc i rok) i okresu jego eksploatacji,
– numeru homologacji,
– ciśnienia roboczego i próbnego,
– wymiarów zbiornika, - dokumenty dostarczane przez wytwarzającego wraz ze zbiornikiem, określone o odpowiednich Regulaminach EKG ONZ albo w specyfikacjach technicznych uzgodnionych z TDT;
- rysunek zbiornika (o ile występuje) lub fotografię w przypadku braku rysunku,
- wykaz osprzętu zainstalowanego na zbiorniku (o ile występuje),
- instrukcję eksploatacji zbiornika zawierającą wszystkie niezbędne informacje dotyczące zasad bezpiecznej obsługi i konserwacji.
4. Warunki uzyskania decyzji zezwalającej na eksploatację
Urządzenie dla którego ustalono formę dozoru technicznego wymaga uzyskania przez eksploatującego decyzji zezwalającej na eksploatację wydanej przez Dyrektora TDT.
Przed pierwszym uruchomieniem urządzenia technicznego inspektor TDT wykonuje następujące czynności:
- sprawdza kompletność i odpowiedniość dokumentacji – wstępnie czynność wykonywana przez inspektora w biurze;
- przeprowadza badanie podczas którego:
– identyfikuje urządzenie na podstawie przedłożonej dokumentacji i tabliczki fabrycznej (czynność wykonywana w zakładzie przygotowującym zbiorniki LPG, CNG, LNG i wodoru do badań),
– sprawdza zgodność wyposażenia z przedłożoną dokumentacją na miejscu eksploatacji urządzenia (czynność wykonywana w zakładzie przygotowującym zbiorniki LPG, CNG, LNG i wodoru do badań),
– sprawdza stan techniczny urządzenia,
– sprawdza stan oraz działanie osprzętu zabezpieczającego (o ile występuje) oraz stan zabezpieczeń antykorozyjnych.
1. Forma dozoru technicznego i terminy badań
2. Zarejestrowanie urządzenia w TDT
Eksploatujący zgłasza urządzenie techniczne w formie pisemnego wniosku do właściwego oddziału terenowego TDT. Do wniosku należy załączyć dwa komplety dokumentacji rejestracyjnej dla każdego ze zgłaszanych urządzeń podlegających dozorowi technicznemu, w przypadku urządzeń już eksploatowanych na terenie RP księgę rewizyjną urządzenie wraz z wymaganą dokumentacją (zob. wniosek o rejestrację urządzenia technicznego).
Rozpatrzenie wniosku i przystąpienie do badań poprzedzających wydanie decyzji zezwalającej na eksploatację (zob. wniosek o przeprowadzenie badań).
Wystawienie przez inspektora TDT protokołu z badania oraz wydanie decyzji zezwalającej na eksploatację dla każdego urządzenia po pozytywnym wyniku badania.
Wystawienie rachunku za ww. czynności TDT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 26 listopada 2010 r. w sprawie wysokości opłat za czynności jednostek dozoru technicznego.
3. Dokumentacja techniczna niezbędna do zarejestrowania urządzenia
Dokumentacja zbiorników zamontowanych w instalacjach grzewczych pojazdów lub statków żeglugi śródlądowej powinna zawierać:
- opis techniczny zbiornika zawierający informacje na temat:
– producenta zbiornika,
– typu, numeru fabrycznego, pojemności zbiornika,
– daty produkcji (miesiąc i rok) i okresu jego eksploatacji,
– numeru homologacji,
– ciśnienia roboczego i próbnego,
– wymiarów zbiornika, - dokumenty dostarczane przez wytwarzającego wraz ze zbiornikiem, określone o odpowiednich Regulaminach EKG ONZ albo w specyfikacjach technicznych uzgodnionych z TDT;
- rysunek zbiornika (o ile występuje) lub fotografię w przypadku braku rysunku,
- wykaz osprzętu zainstalowanego na zbiorniku (o ile występuje),
- instrukcję eksploatacji zbiornika zawierającą wszystkie niezbędne informacje dotyczące zasad bezpiecznej obsługi i konserwacji.
4. Warunki uzyskania decyzji zezwalającej na eksploatację
Urządzenie dla którego ustalono formę dozoru technicznego wymaga uzyskania przez eksploatującego decyzji zezwalającej na eksploatację wydanej przez Dyrektora TDT.
Przed pierwszym uruchomieniem urządzenia technicznego inspektor TDT wykonuje następujące czynności:
- sprawdza kompletność i odpowiedniość dokumentacji – wstępnie czynność wykonywana przez inspektora w biurze;
- przeprowadza badanie podczas którego:
– identyfikuje urządzenie na podstawie przedłożonej dokumentacji i tabliczki fabrycznej (czynność wykonywana w zakładzie przygotowującym zbiorniki LPG, CNG, LNG i wodoru do badań),
– sprawdza zgodność wyposażenia z przedłożoną dokumentacją na miejscu eksploatacji urządzenia (czynność wykonywana w zakładzie przygotowującym zbiorniki LPG, CNG, LNG i wodoru do badań),
– sprawdza stan techniczny urządzenia,
– sprawdza stan oraz działanie osprzętu zabezpieczającego (o ile występuje) oraz stan zabezpieczeń antykorozyjnych.
W przypadku nowych zbiorników LPG wyprodukowanych w Polsce przez producentów posiadających w tym zakresie uprawnienie wydane przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego (TDT), na podstawie art. 9 ustawy z dnia 21 grudnia 2000r. o dozorze technicznym (Dz.U. z 2023r. poz. 1622), zabudowywanych w fabrycznie nowych pojazdach wyposażonych w instalację LPG u producenta tych pojazdów na terenie UE (poza Polską) lub montowanych w fabryce producenta wskazanej w świadectwie homologacji typu WE pojazdu, zlokalizowanej na terenie UE lub poza UE oraz sprzedaży takich aut na terenie Polski przez przedstawiciela producenta (dilera) obowiązują poniższe wymagania, których spełnienie umożliwi wydanie przez TDT decyzji dopuszczającej do eksploatacji, zgodnie z art. 14 ww. ustawy o dozorze technicznym.
Sprzedaż pojazdów nowych na terenie Polski z zabudowaną fabrycznie instalacją LPG przez producenta pojazdu – warunek:
- Zbiorniki LPG muszą być wytworzone przez producenta posiadającego uprawnienie do ich wytwarzania wydane przez Dyrektora TDT, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o dozorze technicznym (Dz. U. z 2023., poz. 1622).
- Zbiornik LPG zamontowany został w fabrycznie nowym pojeździe u producenta w zakładzie wskazanym w świadectwie homologacji typu WE pojazdu na terenie UE lub poza UE.
W celu sprawnego przeprowadzenia procedury wydania przez TDT protokołów i decyzji zezwalających na eksploatację zbiorników LPG należy występować ze stosownym wnioskiem do właściwego Oddziału Terenowego TDT wówczas, gdy pojazdy znajdują się w danej lokalizacji (np. w danym salonie dilerskim). Rozproszenie pojazdów w kilku oddalonych od siebie lokalizacjach (salonach dilerskich) wydłuży czas związany z wydaniem tych dokumentów.
Procedura
- Przedstawiciel producenta (diler) nowych pojazdów wyposażonych w instalację LPG, składa do właściwego Oddziału Terenowego TDT wniosek o przeprowadzenie badań zbiorników LPG zamontowanych w takich pojazdach.
Wniosek (dopuszczalna wersja zbiorcza – w takim przypadku poniższe dane powinny zostać ujęte w zestawieniu) oprócz wskazania lokalizacji, powinien zawierać, co najmniej zestawione dane:
- typ pojazdu,
- numer identyfikacyjny (VIN),
- producent zbiornika,
- nr fabryczny zbiornika,
- data produkcji zbiornika (miesiąc, rok produkcji),
- nr homologacji zbiornika,
- pojemność,
- typ zbiornika,
- Do wniosku zgłaszający zobowiązany jest dołączyć:
- kopię świadectwa homologacji instalacji LPG na zgodność z wymaganiami Regulaminu Nr 67 EKG ONZ,
- poświadczenie producenta pojazdu o zainstalowaniu i sprawdzeniu instalacji LPG, które powinno zawierać co najmniej poniższe informacje:
- typ pojazdu,
- numer identyfikacyjny (VIN),
- potwierdzenie spełnienia wymagań określonych w Regulaminie Nr 67 EKG ONZ przez elementy instalacji LPG,
- producent zbiornika LPG,
- nr fabryczny zbiornika,
- data produkcji zbiornika (rok i miesiąc),
- nr homologacji zbiornika,
- dokument potwierdzający pozytywny wynik próby szczelności instalacji LPG,
- oświadczenie potwierdzające prawidłowość montażu instalacji LPG i zgodność z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
- poświadczenie wytwórcy zbiornika LPG z jego wytworzenia i zbadania. Poświadczenie powinno zawierać co najmniej poniższe informacje:
- nazwę wytwórcy,
- nr homologacji,
- nr fabryczny
- datę produkcji (miesiąc i rok),
- typ zbiornika,
- pojemność,
- ciśnienie próbne,
- ciśnienie robocze,
- stopień napełnienia.
- Po pozytywnym potwierdzeniu powyższych informacji, właściwy Oddział Terenowy TDT ustala z wnioskującym termin przeprowadzenia badań.
- Zakres badania doraźnego u przedstawiciela producenta (dilera) samochodów, spełniających powyższe wymagania, wykonanego przez inspektora TDT powinien obejmować:
- sprawdzenie dokumentacji dotyczącej zbiornika LPG i weryfikację danych,
- sprawdzenie dokumentacji dotyczącej instalacji LPG wystawionych przez producenta samochodu,
- sprawdzenie oznakowania zbiornika LPG (weryfikacja informacji z danymi zawartymi w dokumentacji producenta zbiornika LPG) ,
- rewizję zewnętrzną.
- Po pozytywnym wyniku badania inspektor TDT wystawi protokół i decyzję dopuszczającą zbiornik do eksploatacji.
Uwaga. Podmiot składający wniosek powinien zapewnić odpowiednie miejsce pracy dla inspektora TDT tj.: pomieszczenie, biurko. Ponadto powinna zostać wyznaczona osoba bezpośrednio odpowiedzialna za przygotowanie zbiorników LPG do badań. Pojazdy powinny zostać przygotowane w taki sposób, aby umożliwić odczyt danych ze zbiornika (np. w przypadku potrzeby powinny zostać zdjęte osłony, zabezpieczenia). Zgłaszający zbiorniki do badania powinien dysponować co najmniej detektorem gazu oraz zapewnić odpowiednie warunki BHP.
W przypadku gdy nie są spełnione warunki określone pod pkt. 1÷4, dopuszczenie do eksploatacji będzie możliwe po przeprowadzeniu badania w pełnym zakresie, obejmującym m.in. hydrauliczną próbę ciśnieniową, co wymaga zdemontowania zbiornika z pojazdu wyposażonego w instalację LPG.
Pojazdy nie mogą być wyposażane w zbiorniki LPG wyprodukowane w kraju przez producenta nie posiadającego uprawnienia, o którym mowa w art. 9 ust.1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o dozorze technicznym. Zabudowa zbiorników LPG (wyprodukowanych w Polsce) w pojazdach montowanych w Polsce jest możliwa tylko wtedy, gdy zbiorniki te zostały zbadane i odebrane u producenta przez inspektora TDT oraz zostały oznaczone cechą TDT i wystawiony został przez TDT protokół oraz decyzja dopuszczająca do eksploatacji.
Procedura nie ma zastosowania do instalacji LPG i zbiorników LPG, które są montowane w pojazdach już eksploatowanych.
Wnioski
Do pobrania
- Wniosek o rejestrację urządzenia technicznego
- Wniosek o przeprowadzenie badań
- Wniosek o wykonanie badania zbiornika LPG,CNG, LNG, wodoru
- Wniosek o wydanie duplikatu protokołu z badania i decyzji dla zbiornika LPG,CNG,LNG,wodoru
- Wniosek o sprawdzenie kwalifikacji osób do obsługi i konserwacji urządzeń technicznych
- Wniosek importowy dla urządzeń technicznych
- Informacja o zmianie eksploatującego urządzenie techniczne
- Wniosek o wyrejestrowanie urządzenia