Konferencja „Bezpieczeństwo urządzeń transportu linowego” już za nami. Zgromadziła blisko stu uczestników, którzy na sali i w kuluarach wymieniali się wiedzą i doświadczeniem związanym z bezpiecznym funkcjonowaniem kolei linowych i wyciągów narciarskich.
– Podczas konferencji chcemy omówić raz jeszcze wymagania, które stawia przed nami prawo krajowe i unijne, dotyczące kolei linowych, opowiedzieć o nadzorze nad urządzeniami sprawowanymi przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, ale też dotknąć problemów w badaniach nieniszczących UTL i doświadczeń z nich płynących – mówił, otwierając konferencję, Krzysztof Bujański, p.o. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego.
Pierwszy panel dotyczył wymogów prawnych związanych z kolejami linowymi. Zagadnienie funkcjonowania kolei linowych z punktu widzenia nadzoru rynku omówiła dokładnie przedstawicielka Urzędu Transportu Kolejowego – Anna Dąbrowska, a wcześniej o wymaganiach prawnych i unijnych tych urządzeń mówił Sławomir Basak z TDT.
Partnerem merytorycznym spotkania była Katedra Inżynierii Maszyn i Transportu Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jej przedstawiciele: dr hab. inż. Tomasz Rokita oraz dr inż. Grzegorz Olszyna otworzyli panel II prezentacją na temat sytuacji awaryjnych w kolejach linowych, zaś dr inż. Hubert Ruta podzielił się ze słuchaczami swoimi doświadczeniami i problemami w badaniach nieniszczących urządzeń transportu linowego. Temat ten kontynuował później dr inż. Dariusz Bańdo, kierownik Laboratorium TDT.
Duże zainteresowanie wzbudził temat może nietypowy, ale bardzo ciekawy, dotyczący problemów związanych z eksploatacją zjeżdżalni grawitacyjnych, które w Polsce obecne są już od wielu lat i z każdym rokiem zyskują na popularności. A wciąż niewielu użytkowników kojarzy zjeżdżalnie grawitacyjne z urządzeniami transportu linowego (UTL). Tematykę ich eksploatacji bardzo ciekawie omówił Piotr Grygorowicz z TDT.
Przedstawiciele Państwowej Straży Pożarnej oraz Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego zaś z pasją wyjaśniali zawiłości związane z wymaganą prawem próbną ewakuacją kolei linowych i związanych z tym ćwiczeń, instrukcji, działań ratowniczych oraz współpracy kierowników kolei z TDT. Tematykę tę poruszyli – z punktu widzenia właścicieli urządzeń transportu linowego – także przedstawiciele Polskich Kolei Linowych.
Konferencja naukowo-techniczna „Bezpieczeństwo urządzeń transportu linowego” odbyła się 3 października br. w siedzibie Transportowego Dozoru Technicznego, który był jej organizatorem. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Minister Infrastruktury.