W ubiegłym roku w Polsce ok. 290 tys. samochodów objętych było akcjami serwisowymi w celu usunięcia usterek. Jedynie 30 procent z nich ma usunięte usterki – wynika z raportu carVertical, który komentował dla TVN Turbo Adam Pieńczuk, kierownik Wydziału Nadzoru Rynku z Transportowego Dozoru Technicznego.
Akcje serwisowe nie są niczym nadzwyczajnym w branży motoryzacyjnej i praktycznie dotyczą wszystkich producentów. Usterki, które czasami ujawniają się po latach korzystania z auta, mogą nieść ze sobą zagrożenie dla bezpieczeństwa ich użytkowników, jak i osób postronnych. Dlatego też producenci przeprowadzają akcje serwisowe – zarówno obowiązkowe, jak i dobrowolne. Mając dane klienta, który zakupił od nich samochód, wysyłają list przywoławczy na akcję serwisową. Niestety, często ta zachęta jest ignorowana przez właścicieli aut, co stanowi problem z punktu zapewnienia bezpieczeństwa na drogach.
– W 2024 r. w Polsce ok. 290 tysięcy pojazdów objętych było akcjami serwisowymi, a jedynie ok. 30 procent aut z tej puli zgłoszonych zostało do ASO w celu usunięcia usterki. W 2025 r. już jest ich 76 000. Wynika to nie tylko z lekceważenia przez kierowców zagrożeń, które mogą stwarzać ich samochody, ale też z trudnością firm motoryzacyjnych w dotarciu do użytkownika końcowego. Producenci mają obowiązek informowania i powiadamiania o przeprowadzanych akcjach – informuje Adam Pieńczuk, kierownik Wydziału Nadzoru Rynku TDT.
W jaki sposób więc możemy sprawdzić, czy nasz pojazd objęty jest akcją serwisową?
– Na stronach internetowych producentów (marek aut) znajdują się wyszukiwarki, które pozwalają sprawdzić po numerze VIN, czy nasze auto objęte jest akcją serwisową. Wystarczy wpisać nr VIN samochodu – wyjaśnia Adam Pieńczuk. – Od 3 lutego 2025 r. komunikaty o akcjach serwisowych pojazdów dostępne są w serwisie internetowym Transportowego Dozoru Technicznego https://www.tdt.gov.pl/dzialalnosc/nadzor-rynku/akcje-serwisowe/ – dodaje.
Wykaz akcji serwisowych prowadzonych przed 3 lutego 2025 r. można zaś znaleźć na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: https://uokik.gov.pl/bip/powiadomienia-o-produktach-niebezpiecznych
Transportowy Dozór Techniczny – przypomnijmy – od czerwca 2023 r. jest organem nadzoru rynku nad branżą motoryzacyjną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Producenci pojazdów zobowiązani są do informowania organu o przeprowadzanych akcjach serwisowych i postępach w usuwaniu usterek.
